De kennis en vaardigheden van een persoon of bedrijf zorgen ervoor dat je van expertise kunt spreken. Wanneer je als bedrijf expert bent op het gebied van techniek, wil je natuurlijk de beste technicus in huis halen. Maar hoe haal je die expertise in huis?
Tip 1: Het benaderen van scholen in deze expertise, zoals de TU Delft.
Regelmatig organiseren scholen evenementen waar je met jouw bedrijf bij kunt zijn om studenten te spreken en te enthousiasmeren over jouw bedrijf.
Vaak zijn (bijna) afgestudeerden op zoek naar een passende baan. Het aannemen van onlangs afgestudeerden heeft veel voordelen. Waarom kun je soms beter iemand aannemen die net zijn studie heeft afgerond?
1. Je hebt de mogelijkheid ze te vormen naar de werkwijze die je hanteert binnen jouw organisatie2. Ze zijn leergierig en hebben een frisse blik op bepaalde situaties die vanzelfsprekend zijn geworden
3. Ze hebben skills ontwikkeld op het gebied van samenwerken door de vele projecten die ze tijdens hun studie hebben moeten doen en dat zit nog vers in hun geheugen!
Kortom, het benaderen van scholen in jouw expertise helpt om deze studenten de bereiken!
Tip 2: Het bijscholen van intern personeel. Het aanbieden van een goede bijscholing zorgt ervoor dat je als werkgever weerbaar bent bij plotselinge veranderingen. Hierdoor blijven je werknemers flexibel, productief en duurzaam inzetbaar. Het bijscholingsproces kent de volgende aandachtspunten
- De doelen
- De behoeften van werkgever én werknemer
- Het budget
- Het maken van goede afspraken
- Transparantie over het proces, zorg dat jouw werknemer weet wat hij of zij kan verwachten
Tip 3: Naamsbekendheid op de juiste plek. Als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk naamsbekendheid opbouwen. Het verbeteren van naamsbekendheid kun je op verschillende manieren aanpakken. Wij lichten er een paar voor je uit: (combineren kan natuurlijk altijd!)
1. Je bent te vinden op social media. Platformen zoals Facebook, LinkedIn en Instagram bieden bedrijven de kans om zichzelf te promoten, hun merk op te bouwen of de aandacht van de doelgroep te trekken. Het is belangrijk dat je actief bezig bent als je je naamsbekendheid wilt vergroten, dus post meerdere malen per week! Denk goed na wat je wilt vertellen; je bent expert in een bepaald gebied dus maak daar gebruik van. Wanneer je waardevolle content deelt, krijg je er een waardevolle aanhang voor terug.
2. Organiseer een evenement. Een event is een goede manier om aandacht te trekken bij je doelgroep. Dit kan van alles zijn: een netwerkborrel, een product lancering of een Webinar. Wees creatief, want zo komen er meer mensen op af. Door het organiseren van een evenement kom je in contact met je doelgroep en kun jij ze overtuigen te komen werken bij jouw bedrijf!
3. Sta op een beurs. Bij beurzen zijn vaak honderden mensen aanwezig die in jouw doelgroep vallen. Zorg echter dat je goed voorbereid naar de beurs komt. Bekijk de kosten en bepaal het doel van jouw aanwezigheid op de beurs, bedenk welke materialen jij nodig hebt en hoe je de aandacht kunt trekken van de aanwezigen. Tip: Scholen binnen jouw expertise organiseren vaak ook events waar je met een stand kan gaan staan!
4. Word een sponsor. Het sponsoren van een evenement kan er voor zorgen dat je doelgroep jouw doelgroep bereikt en hierdoor je naamsbekendheid vergroot. Ook kan je de persoonlijke kant van je bedrijf goed laten zien. Let wel goed op wat voor project je sponsort. Dit moet goed passen bij de visie die je als bedrijf wilt uitstralen.
Bij Stud, een uitzendbureau voor en door studenten in Delft, schrijven zich ieder jaar 2000 studenten in die studeren aan de TU Delft. De technische studies in Delft creëren een expertise bij de studenten op het gebied van onder andere technisch tekenen (Autocad, Revvit), programmeren, ontwerpen, marketing en bedrijfskunde. Ben je benieuwd naar alle expertise die Stud jou kan bieden? Bekijk de website of bel gerust even op!