Je kunt niet om de drukte heen tijdens de feestdagen. Bedrijven komen om in werkzaamheden en er is vaak ook nog te weinig personeel beschikbaar. Tijdens de feestdagen wil je natuurlijk dat alles in goede banen wordt geleid. De sectoren waar het meest van wordt gevergd zijn de retail- en hospitality branche, denk hierbij aan horecazaken, warenhuizen en foodspeciaalzaken. Je kunt je natuurlijk voorbereiden op deze drukke en stressvolle periode, maar hoe doe je dat op een goede manier? Wij geven je een aantal tips.
Laat klanten voorafgaand aan de feestdagen ruim van te voren weten dat de openingstijden van jouw onderneming zijn aangepast. Geen enkel bedrijf wilt dat een klant voor een dichte deur komt te staan. Door je openingstijden aan te passen op je eigen website, Google Mijn Bedrijf, een blog te schrijven en via sociale media kanalen zijn jouw klanten goed op te hoogte en schep je ook geen verkeerde verwachtingen.
Naast tevreden klanten gunt u uzelf meer rust tijdens de feestdagen. Ook uw personeel kan weer opladen om na de feestdagen fris aan de slag te gaan. U kunt een mail sturen naar al uw uitzendkrachten en vast personeel waarin u aangeeft eerder te sluiten. Uw personeel kan zo ook op tijd plannen maken voor de feestdagen.
Niks is vervelender dan een pakketje dat wordt afgeleverd ná de feestdagen. Je wilt natuurlijk dat iedere klant zijn pakket op tijd ontvangt. Maak goede afspraken met de bezorgdiensten, zodat je een goed overzicht hebt wanneer je de laatste pakketten moet versturen. Bekijk ook duurzame bezorgopties zoals een Cycloon fietskoerier of Homerr.
Om menselijke fouten en vertraging te voorkomen kun je gebruik maken van slimme magazijnsoftware. Implementatie van deze software zal enige tijd kosten maar wanneer bepaalde processen geautomatiseerd verlopen zal dit veel tijd en energie besparen. Naast het optimaliseren van de magazijnsoftware kun je ook looproutes optimaliseren. Inefficiënte looproutes nemen veel tijd van het inpakproces in beslag. Door je looproutes te optimaliseren kun je dit proces versnellen.
Zorg er voor dat je voorraad tijdig is aangevuld. Creëer een plek op jouw opslaglocatie waar je alvast ingeslagen producten kwijt kunt, voordat de eindejaarsdrukte begint. Het hebben van een opslag kost geld maar zal uiteindelijk zorgen voor een goede betrouwbaarheid met betrekking tot uw service. Denk ook na wat je met deze locatie doet nadat de feestdagen voorbij zijn. Wellicht is zo'n locatie beschikbaar voor tijdelijke huur.
Uw voorraad valt of staat bij een efficiënt logistiek proces. Je kunt gebruik maken van automatiseringssoftware, drones en barcodeherkenning. Automatiseringssoftware voorkomt menselijke fouten, scheelt tijd en kost aan het einde van de streep minder. De nieuwste techniek om je voorraad te checken is met behulp van drones, deze vliegen door je magazijn en tellen binnen een mum van tijd de voorraad. Het inzetten van drones is prijzig. Wilt je een goedkopere variant voor het checken van uw voorraad, maak dan gebruik van barcodeherkenning. Belangrijk is dat barcodes gescand kunnen worden en aan orderpickers doorgegeven kunnen worden.
Tijdens de feestdagen kunnen medewerkers gestrest en ongemotiveerd raken. Wanneer medewerkers veel stress ervaren kan dit er voor zorgen ontevredenheid. Er zijn verschillende manieren om je medewerkers te motiveren. Toon bijvoorbeeld dankbaarheid door een bedrijfsuitje te organiseren of een persoonlijk bericht te sturen. Je kunt medewerkers ook motiveren door stimulatie van een competitieve werkwijze. Beloon degene die hoogt scoort binnen de competitie! Probeer ook eens om gezamenlijk (een deel van) de feestdagen te vieren. Dit zorgt voor een fijne sfeer op de werkvloer.